cinenden naar het hoge noorden

Senja

Vandaag hadden we allebei een soort off-dag.... geen puffies om iets te ondernemen. Dus na het ontbijt lekker terug naar ons mooie appartement en we hebben de hele dag een beetje lopen lummelen... heerlijk. Vanavond wel in het restaurant gegeten maar daarna snel terug voor een bakkie en een borrel... en zo meteen krupen we weer lekker tegen mekaar an.

Morgen rijden we weer terug naar Tromsø.

Knutt & Kjellfrid

Andenes - Senja

Hoihoi...

Hier het dagelijkse reisverslag van Knutt en Kjellfrid...Vanmorgen ging om 07:00 het wekkertje want we moesten de boot naar Senja hebben welke om 08:45 zou vertekken vanuit de haven van Andenes. Toen ik de gordijnen opende zag ik grijze wolken veel regen en het was waaibomendag.

Mooi op tijd bereikten we de haven en keurig volgens schema vertrok ook de ferry. In de haven zagen we een Nederlands bootje liggen afkomstig uit Raamsdonksveer... je komp die lui ook overal tegen.

Het tochtje zal een kleine 2 uur duren... Eenmaal buitengaats bleek het relatief kleine schuitje toch wat meer last te hebben van de waaibomendag dan gehoopt... na een halfuurtje varen bereikten we de volle zee en begon het scheepje meer te lijken op een speeltje van de golven... normaliter heb ik hier geen last van maar nu begon het koude zweet mij toch uit te breken en Cindy... sorry Kjellfrid, vertelde mij dat ik ijzig wit begon te zien...mijn hemel... dan duurt 2 uur varen best lang.... gelukkig was ik niet misselijk, maar echt lekker voelde ik me niet. Eenmaal aangekomen in Senja zakte het nare gevoel snel en was het leed snel vergeten.

We zijn het eiland Senja gaan verkennen en ook hier weer prachtige dorpjes, en het weer knapte wonderwel ook wat op... het zonnetje kwam er zelfs af en toe even door. Ook staat hier het grootste beeld van een Troll, een Noors mythologisch wezen. Alle voor de hand liggende grappen laat ik hier achterwege.

Eenmaal ingecheckt in ons verblijf voor de komende 2 nachten (Hamn i Senja) hebben we eerst een bakkie koffie gemaakt en zijn we dit resort gaan verkennen. Dit is echt een groot vakantieresort met allerlei activiteiten en veel excursie mogelijkheden. Redelijk nieuw en erg luxe. Wij hebben een appartement met woonkamer en grote keuken een mooie slaapkamer en een meer dan schitterend uitzicht over de baai waaraan het resort is gelegen.... hier gaan we ons best vermaken de komende dagen.

Vanavond in het restaurant heerlijk gegeten... allebei kozen we voor de heilbot en als nagerecht had Kjellfrid de rabarbrapai en ik een sorbet... en raad eens... ik lustuh ut.

Nu weer terug in ons appartementje... waar het noodweer inmiddels is losgebarsten, storm en regen tijsteren de grote ramen, maar wij zitten comfortabel warm en droog.... kleintje Jack erbij, ik zeg laat de boeren maar dorsen.

Bedankt en tot morgen !!!

Knutt & Kjellfrid aka Cinenden.

Skarstein en een tochtje door de ruimte

Hallo allemaal...

Vanmorgen zijn we na een heerlijk ontbijtje in de auto gestapt om de omgeving van Skarstein te gaan ontdekken... Een korte autorit bracht ons in Bleik. Dit mooie visersplaatsje aan de rand van een natuurreservaat is het startpunt van een aantal schitterende wandeltjes... na een mooie te hebben uitgekozen hebben we deze gelopen. Vanmorgen gaf de thermometer maar liefst 16 graden aan en de zon scheen uitbundig. Na deze wandeling reden we op de terugweg richting Andenes langs het Aurora Space Center. Klik hier.Je verwacht het niet op deze plek maar dit is het enige operationele ruimtevaart centrum van Europa. Vanaf hier worden jaarlijks enkele tientallen raketten de ruimte ingeschoten. Het belangrijkste onderzoeksthema hier is de Aurora Borealis...het Noorderlicht. Dit verschijnsel ontstaat na een eruptie op de zon waardoor er miljarden deeltjes in de Melkweg terecht komen, beter bekend als zonnestorm. Deze deeltjes schieten met een duizelingwekkende snelheid door het heelal en worden aangetrokken door het magnetische noorden en zuiden van onze aardbol. Vermengd met zuurstof verschijnt er een groene gloed... het Noorderlicht. Tijdens dit verschijnsel treden er magnetische storingen op in de moderne communicatie en navigatie apparatuur. Hier in het Aurora Space Center wordt nu onderzoek gedaan naar de geconstateerde afwijkingen, de voorspelbaarheid en de kracht. Met deze kennis kan onze moderne apparatuur hopelijk verder geoptimaliseerd worden. Ook kan je hier een 'missie' vliegen.... met een team van 6 mensen neem je dan, na een briefing, plaats in het ruimtevaartuig.... iedereen heeft een eigen rol... zo waren er onderzoekers van zon en aarde aan boord, een communicatie expert en een technician, Cindy was de navigator en ik de piloot... Ieder was verantwoordelijk voor zijn eigen stuk... Na de lancering kwamen we in een baan om de aarde terecht waar de onderzoekers hun taken konden uitvoeren, hierna gingen we nog een stukje verder van de aarde af om zodoende de zon beter te kunnen opserveren... na een geslaagde missie zijn we weer veilig teruggekeerd naar moeder aarde... echt heel gaaf om dit te doen !!

Van dit alles hadden we honger gekregen... dus na een korte stop bij een supermarkt voor wat boodschappen voor de komende dagen besloten we het restaurant van gisteren nog eens met een bezoekje te vereren... Cindy had de rendieren stoofschotel en ik de gegrilde zalm... en ja hoor... ik luste het.

Nu weer terug op onze kamer om de belevenissen van vandaag te verwerken, met uiteraard een kleintje Jack ernaast.

Voor zometeen welterusten en tot morgen !!

Ramberg - Skarstein

Goedemorgen,

Gisteren was weer een reisdag... een bescheiden 300km van Ramberg naar Skarstein... of wel van de Lofoten naar de Vesteralen. Het was echt een regendag dus prima om in de auto te zitten. Onderweg kwamen we door een 'grote' plaats Svolvaer genaamd. Hier is een permanente tentoonstelling van ijssculpturen. Best knap gemaakt en mooi om fotoos te maken... alleen wel een beetje koud ;-)

Na in een winkelcentrum nog 2 wollen deken te hebben gekocht zijn we door gereden naar Skarstein. Eenmaal aangekomen in Sirena guesthouse hebben we de spullen op de kamer gelegd en zijn we gaan eten. Skarstein is zo'n dorpje met 3 huizen en een kerk dus geen enkele eetgelegenheid te bekennen.... Dan maar door naar Andenes 10 km verderop. Hier vertrekt over een paar dagen onze boot naar Senja. Hier is wat meer tourisme dus de 3 lokale restaurants waren wel open. We hebben er eentje uitgezocht een heerlijk gegeten. Na het eten weer terug naar Sirena waar Cin en ik nog een potje hebben gepooled.

Nu lekker slapen en morgen gaan we weer kijken wat we gaan beleven...

Liefs Cinenden.

Dag 2 Ramberg

Hoi...

Na een goed ontbijt zijn we vanmorgen vertrokken richting het Viking museum. Hier wordt vanalles verteld over de tijd van de vikingen... ook worden de archeologische vondsten uit deze streek tentoongesteld. Maar het leukste van alles waren nog wel de zelf doe atracties... zo heeft Cindy zich vermaakt met het boogschieten en het oud Noorse bijlenwerpen. Een aantal nagemaakte vinkingschepen lagen in de haven en elk uur kan je een tochtje maken... al met al zeer de moeite waard.

De rest van de middag hebben we de omgeving een beetje verkend... je komt hier de mooiste dorpjes tegen... de ene nog fotogenieker dan de andere... echt onwijs leuk. Een van de leukste dorpjes vandaag was Nusfjord... echt heel klein maar zo mooi gelegen... die rode huisjes in het haventje met daarin wat oude vissersboten tegen een achtergrond van een (voor hier) enorme berg, een klein waterig zonnetje erbij... hier wordt je echt blij van.

Waar ik ook blij van werd is mijn groene pasta... vandaag in de reprise maar dan een stuk minder zout dan gisteren....hmmm ik lussut, en Cindy trouwens ook hahahahaaaa.

Vanavond in het donker nog wat gespeeld met de fotocamera... ik hoop dat de echte foto's net zo mooi zijn als op het kleine schermpje....

Morgen gaan we Ramberg hier op de Lofoten alweer verlaten en zullen we richting de Vesteralen rijden waar we dan weer 2 nachten zullen verblijven.

Voor nu bedankt en welterusten !!

Ochtend in Ramberg

En de volgende is eerder dan verwacht.... maar ik voelde vanmorgen een bonusverhaaltje opkomen....

Onze cabin is prima te verwarmen... gisterenavond heb ik voor dat we naar bed gingen ons slaapkamer raam lekker open gezet... het fijne geluid van de zee heeft zo'n rustgevend effect.

Vanmorgen werd ik wakker van telkens een 'ping' buiten. We konden maar niet vinden wat dat geluid veroorzaakte. Cindy had inmiddels een heerlijk potje koffie gezet en we hebben heerlijk op onze veranda buiten ontbeten... en ook nu weer elke paar minuten....'ping'......'ping'. Na een tijdje werd ons duidelijk wat dit geluid veroorzaakte... het kwam uit de tentjes voor ons in het gras.... Het bleek het signaal te zijn dat de mensen in die tentjes ontdooit waren.... één voor één gingen deze bodybungalows open en kwamen er levende wezens te voorschijn.... je kon echter nog niet duidelijk zien wat de voor of achterkant was of onder en boven, zo goed waren ze ingepakt. Sommige leken op vrouwen met zo'n verschrikkelijke pikkenverschrikker (lees thermo ondergoed) aan.... en dan lekker op een eenpittertje proberen eitjes te koken.... wat een arremoe....

Ook opende de lijklogementen (campers) en de (kadaver)caravans zich langzaam maar zeker.... en wat daar uit tevoorschijn kwam was al niet veel beter...

Zittend op onze veranda zaten wij te fantaseren over een volgende vakantie... het lijkt ons leuk weer eens een cruise te gaan maken... waar je elk uur van de dag alles kunt eten en drinken wat je wilt, je eigen pleetje hebt en verder van alle andere denkbare gemakken bent voorzien.

Verder is het hier meer dan geweldig... wat een prachtig oord is het hier. En wat een fijne plek is dit... heerlijk (warm) huisje, een zonnetje en fijn gezelschap... Tis hier fantastisch !!

Op deze zondag is mijn gedachte ook bij de Heer.... en dat wij Hem zo dankbaar zijn.

(Vooral om het feit dat Hij mij te mooi heeft gemaakt om te kamperen.)

Bedankt en tot de volgende...

De Lofoten

Hoi,

Vanmorgen om 06:00 uur opgestaan om de ferry van 07:00 uur te halen. Ruim op tijd kwamen we bij de haven aan. De overtocht van Bodø naar Moskenes (op de lofoten) duurde ruim 3 en een half uur. Ruim 2 uur hiervan hebben we heerlijk geslapen...lekker meedeinend op de golven.

Eenmaal aangekomen hebben als eerste het openlucht museum in het plaatsje  bezocht. Echt een heel pittoresk dorpje aan de kust... zo eentje als op een ansichtkaart. En uiteraard kan je hier heel mooie foto's maken.

Hierna door gereden richting Ramberg waar we de komende 2 nachten zullen vertoeven. Onderweg kwamen we door nog een aantal prachtige dorpjes.... Eenmaal aangekomen in de gjestegard in Ramberg kregen we de sleutel van een ontzettend leuke cabin aan het hagelwitte strand. Niet groot maar erg leuk. Ook staan er hier campers en tentjes... Cin en ik vragen ons echt af waarom je bij een temperatuur van 10 graden overdag en rond het vriespunt in de nacht in een tentje wil kamperen... maar goed we hebben lekker de kachel aan en kijken naar krampeerders op het veldje voor ons.

Ik heb vanavond een heerlijke pasta gekookt...tenminste dat was de bedoeling... De kruidenmix voor het vlees bleek een factor 10 meer zout te bevatten dan wij gewent zijn.... bah.... Dus alles maar in vuilnisbak gegooid en uit eten geweest. De specialiteit van hier is stokvis, dus ik dacht die probeer ik... leuk om eens geprobeerd te hebben maar om nou te zeggen dat het lekker was.... dan maar een flinke cheescake toe.... die was een stuk lekkerder ;-)

Van m'n broer kreeg ik de vraag of we Aurora Borealis nog gezien hebben..... helaas is dit niet gelukt, maar we hebben nog een week.

We gaan nu nog even een potje kaarten... Dus bedankt voor het lezen en de reacties... deze worden zeer op prijs gesteld... en tot de volgende !!

Liefs van Cinenden

Twee dagen sturen door dit prachtige land

Jippie, daar zijn we weer...

Gisteren en vandaag hebben we besteed aan een autoreis van de Noordkaap naar Bodo. Een rit van ruim 1.000 kilometer. Dat lijkt mee te vallen maar met een maximale snelheid van 70km met de nodige (foto)stops en een overtocht met een veerboot en dan ben je gewoon 2 dagen van 11 uur aan het sturen. Maar door dit prachtige land is dat bepaald geen straf.

Wat ook leuk is is dat we deze keer als huurauto aan Opel Astra hebben met alle mogelijke opties erop... dus heb ik de afgelopen dagen ruim voldoende tijd gehad op de stoelverwarming en verkoeling te testen, maar ook de massagestoelen, automatische rijbaancorrectie, adaptieve cruisecontrol het scannen van verkeersborden en niet te vergeten de stuurverwarming.

Al met al weer 2 leuke dagen... morgen pakken we de ferry naar de Lofoten.

Nu even een klein borreltje en morgen gezond weer op...