cinenden naar het hoge noorden

Knivskjelodden

Hoi,

Na een goede nachtrust in onze cabin met super romantische stapelbedden, echt waar, vanmorgen rond 8 uur opgestaan. Wel lekker rustig hoor in zo'n stapelbed... geen gefriemel an je lijf 's morgensvroeg ;-)

Lekker even rustig aan gedaan vanmorgen... rond 11:00 even naar de supermarkt geweest voor de nodige overlevingsartikelen, chocola, chips en iets te drinken.... Na deze rustige start stond een wandeling naar de 'echte' Noordkaap (ook wel Knivskjelodden genaamd) op het program. De lengte was 9 km in elke richting, dus 18km in totaal. Je zou denken gemiddeld 6 km per uur dus met ruim 3 uurtjes ben je terug....jammer joh... voor de ervaren wandelaar staat een tijd van rond de 6 uur.... wij hebben er in totaal 7,5 uur over gedaan. Je loopt daar over losse keien door water berg op en berg af... wat een takke-end pffftt. Maar eenmaal op dit noordelijkse punt aangekomen kregen we allebei wel een trot gevoel over ons...dit hebben we toch maar weer geflikt. Voor de mensen die zich nog zorgen maken over mijn hartconditie....niet nodig ging, prima. Ons trotse gevoel werd snel teniet gedaan toen we de terugweg gingen aanvaarden... en wat waren we blij om na een kleine 4 uur terug klunen onze auto weer te zien.

Terug in onze cabin hebben we een boterham gesmeerd, ik had geen puf meer om een sterrendiner op tafel te toveren...lekker bakkie na en nu een wel verdient glaasje Jack.

Wat zullen we lekker slapen vannacht !

Omdat het weer goed is, het is helder, bestaat de kans dat we vanavond de Aurora Borealis (noorderlicht) kunnen zien. Ik ga zo de Go-Pro buiten zetten en een timelapse maken... hopelijk kunnen we dit natuurspektakel vannacht aanschouwen.

Morgen staat weer een reisdag op het program... dus nu nog even relaxen en dan ons mandje in.

Welterusten !!!

Alta-Honningvag-Skarsvag

Daar zijn we weer....

Vannacht was echt een heerlijke nacht.... toen we gingen slapen in onze tipi-tent had ik de houtkachel lekker opgestookt dus de temperatuur was zeer aangenaam om heerlijk rozig van de warmte in te slapen. Nadat het vuurtje was uitgebrand werd het snel kouder in de tent... maar een heerlijk winterdekbed met een wollen deken erbij zorgde ervoor dat we het niet koud kregen. Perfecte omstandigheden voor een bijzonder goede nachtrust.

Om 7 uur weer uitgerust opgstaan en gaan douchen... we kunnen vanaf 8 uur ontbijten wat we gezien ons programma voor vandaag liever eerder dan later willen doen. Na een goed ontbijt in recordtijd zijn we om 08:20uur in de autogestapt voor een rit naar Honnigsvag. Een rit van iets meer dan 200 kilometer waar minimaal 3 uur voor staat. Voor vandaag staat een excusie op het programma welke om 12:00 uur start in Honnigsvag. De rit voerde ons wederom langs en door de overweldigende Noorse natuur. Onderweg kwamen we langs een stuk van zo'n 10 kilometer met wegwerkzaamheden. 2x een stuk van 5 kilometer was telkens in 1 richting open... en de klok tikte rustig maar zeker door... je kan je voorstellen dat we lichtelijk op steeds warmer wordende kolen zaten... en nee mijn stoelverwarming stond niet aan. Uiteindelijk kwamen we 5 voor 12 aan in Honningsvag... ruim op tijd dus voor onze Kings Crab excursie. Met een ribboot welke werd aangedreven door 2 300PK V6 moteren gingen we de zee op. Na een klein halfuurtje varen, met onderweg de nodige demonstraties van deze 2 krachtpatsers, bereikten we de van tevoren uitgezette vallen. Nadat we deze hadden opgetakeld bleek hij vol te zitten met koningskrabben.

Een aantal van deze beestjes werden meegenomen naar een hut. Hier aangekomen werd het nodige over deze culinaire hoogstandjes verteld. Hierna werden ze geslacht en klaar gemaakt door 15 minuten in de kookpot te verdwijnen. Nadat ze gegaard waren werden ze geblust met koud zeewater en uitgeserveert met brood mayonaise en citroen. En je raad het al.... ik luste het ;-) Na een zeer uitgebreide lunch werden we weer teruggebracht naar Honnigsvag.

Vervolgens zijn we naar Skarsvag gereden waar we de komende 2 nachten zullen verblijven. Hier hebben we onze koffers in onze cabin gezet en een wandeling naar Kirkeporten gemaakt. Dit is een natuurlijke brug waardoor je mooie foto's kunt maken van de Noordkaap... wat een adembenemend uitzicht zeg...

Na deze wandeling wilde Cindy toch graag nog even naar de Noordkaap... iets wat eigenlijk morgen op het program staat.... maar een klein voorproefje is toch ook best leuk en het is toch dichtbij. Gaaf gevoel hoor om hier te staan op het meest noordelijk puntje van het Europese vaste land... maar eigenlijk klopt dit niet... morgen gaan we de 18 kilometer lange wandeling maken naar het werkelijke noordelijkste puntje...

Maar nu eerst een borreltje drinken en morgen weer verder.... dus voor nu oogjes dicht en snaveltjes toe.

Welterusten...Cinenden

Tromsø - Alta

Dag allemaal...

Vanmorgen zijn we om half zes opgestaan... de reden hiervan is dat mijn reisleidster vandaag een autorit gepland heeft van een kleine 600 kilometer door Finland naar Alta. En wat een prachtige rit was dit zeg... de reis voerde ons over een 70km weg dwars door de ongerepte natuur van Noorwegen en Finland. Onwaarschijnlijk mooi... Na nog geen 5 kilometer gereden te hebben werden we aangehouden door de Noore politie.... je raadt het nooit.... alcoholcontrole om 07:00 uur op maandag ochtend... had ik ff mazzel dat ik alleen zwarte koffie had genomen bij het ontbijt in plaats van de gebruikelijke Irish Coffee hahahahaaaa.

Onderweg kwamen we een suicidaal rendier tegen... dit prachtbeest stond ineens midden op de weg... je wordt hier elke kilometer minstens 1x gewaarschuwd voor dit verschijnsel dus dit was geen totale verrassing. Onderweg kwamen we een typisch Fins eethuisje tegen dat werd gerunt door een ouder echtpaar. Hier hebben een overheerlijke zalmsoep gegeten. Hierna weer snel door richting de Noorse grens. Bij een rendierenboerderij hebben we op vezoek van de reisleiding nog een pitstop gemaakt om de teller van het fototoestel weer naar een olympisch niveau te brengen. Met een lamme vinger en 7 volle fotorolletjes zijn we weer vertrokken voor het laatste stuk richting Alta.

Vannacht verblijven we op een huskyfarm. Een plek met 95 huskyhonden en een aantal tipitenten... midden in de natuur.

Hier aangekomen heeft een van de vrijwilligers hier ons rondgeleid... in de zomermaanden (muv juli en augustus vanwege de te hoge temperatuur, wel 12 graden !) worden de honden ingezet achter karretjes, maar in de wintertijd gaan ze minstens 1x per dag de bossen in en trekken ze sledes voort.

We hebben hier ook vanavond gegeten... ik had rendierenpasa en Cindy had zalmpasta.... lekker hoor.

Nu even terug in onze tent.. lekker de houtkachel opgestookt... een klein glaasje Jack erbij... het leven is wel leuk !!

Morgen beloofd ook weer een topdag te worden maar daarover morgen meer...

Voor nu bedankt en welterusten...

Tromso

Daar zijn we weer...

Nadat ik het gevoel had dat de ochtend al was aangebroken keek ik op de klok en bleek er pas 0:18 op het display te staan. We waren best vroeg gaan slapen, dus ja... geen tijdsverschil maar toch een jetlag. Toch nog maar eens proberen te slapen... toen ik kort daarna weer wakker werd bleek mijn wens uitgekomen te zijn want het was inmiddels 07:30.... lekker bezig !!!

Na een heerlijke nachtrust hebben we genoten van een dito ontbijt.... jeetje wat een buffet... alles zag er zo goed uit dat ik van alles wat wilde proberen. Gebakken eieren, verse zalm, makrelen en zelfs haringen. Maar ook "gewone" dingen zoals ug soorten yoghurt met allerhande toevoegsels.... cruesli, muesli, granola, maar ook bessen en meloenen. Dus na een steving (voor de kenners Antwerps) ontbijt de wandelschoenen aangetrokken en verder deze stad gaan verkennen.

Wat wel een beetje jammer was is dat het mooie blauwe zerk van plaats is verwisseld met een grijze troosteloze opeenpakking van regenwolken die hun werk naar behoorden uitvoerden. Met andere woorden...het was kalote weer... maar het was niet koud. Achteraf is gebleken dat dit buitje de gehele dag heeft geduurt.

Als eerste zijn we naar het poolmuseum geweest. Dit museum laat het leven zien van de vroegere poolreizigers. Welke ontberingen zij moesten doorstaan en ook hoe zij deze barre tochten soms overleefden. Geen trips om jaloers van te worden... tegenwoordg kan je met de Holland America Line ook naar Spitsbergen, dat is een stuk comfortabeler. Tromso wordt ook wel de poort naar de Noordpool genoemd.... dus was dit voorheen de vertrekplaats voor veel poolexpedities.

Na dit museum zijn naar Polaria geweest. Hier wordt een film getoond over de natuur in het poolgebied. Hier krijg je ook een goed beeld van hoeveel ijs er in de afgelopen 30 jaar verdwenen is. Ook is hier een klein zee aquarium met koningskrabben, vescheidene vissoorten en zeehonden...

Aan de overkant van de baai zie je een mooie kerk staan met een bijzondere archtitectuur. Dit bleek de IJszeekathedraal te zijn. Een wandeling van een klein uurtje over de inmens hoge brug bracht ons bij dit bijzondere bouwwerk uit 1965. Het is niet een heel grote kerk, maar door zijn vorm wel mooi. Eenmaal binnen voelde ik de behoefte een kaarsje voor mijn lieve moedertje te branden op deze bijzondere plek... Cindy heeft hetzelfde gedaan voor mijn vader.... samen een klein traantje gelaten en dankbaar weer de terugtocht aanvaard. Het liep al tegen het einde van de middag en we begonnen al best wat trek te krijgen.... dus vanavond de pizza's bij Pepe maar eens aan een smaaktest gaan onderwerpen... en de jury heeft unaniem de voorkeur voor Pepe uitgesproken.

Omdat we morgen een grote afstand gaan rijden hebben we vast wat boodschappen voor morgen ingeslagen zodat we morgen vroeg (lees rond 06:30) kunnen vertrekken voor onze rit via een stuk Finland naar Alta. Deze tocht is zo'n 600 kilometer, maar met een maximum snelheid van 70km over het grootste gedeelte hopen we rond 17:00 uur aan te komen. De nachten zijn hier in deze tijd van het jaar erg kort.... het wordt donder omstreeks 23:00 uur en de zon komt rond 04:30 alweer op... dus het is al vollop licht als we vertrekken.

Terug op onze kamer hebben we de helft van de laatste theater voorstelling van Bert Visscher bekeken en gaan nu lekker slapen....

Welterusten en tot morgen !!

Groeten van Cinenden

Amsterdam - Tromso

Hoi....

De vakantie is weer aangebroken... Cindy heeft hier lang naar uitgekeken... deze keer gaan we naar het noordelijke deel van Noorwegen... Mooie ongerepe natuur, zalm, rendieren en koningskrabben... Nou die lussik allemaal dus voor mij wordt het hopelijk ook een geslaagde reis.

Na een goede nachtrust van wel 3 uur slapen ging onze wekker om 03:30 af. Wassen, aankleden en na een klein ontbijtje in de auto naar het vliegveld. Deze keer hebben we voor valetparking gekozen. Rijden naar de vertrekhal waar iemand ons stond op te wachten om onze auto te gaan parkeren. Hopelijk krijgen we hem na deze vakantie weer terug.... anders hebben we hem aan de verkeerde meegegeven... hahahahaaaa.

Nadat we de koffers hadden afgegeven hebben we even de laatste noodzakelijke boodschappen voor deze reis gekocht..... namelijk een litertje Jack Daniels en een liter Port. Dit is in Noorwegen belachelijk duur.

Een rustige eerste vlucht bracht ons in een kleine anderhalf uur naar Oslo. Na een wachttijd van ongeveer 2 uur konden we instappen voor onze 2e vlucht van eveneens anderhalf uur naar Tromso.

Hier aangekomen lachtte de zon ons tegemoet... met een temperatuur van zo'n 18 graden was het het hier prima toeven. Snel de auto opgehaald en naar ons hotel... Dit hele eind van zo'n 700 meter hadden we achteraf ook, of misschien zelfs beter, kunnen lopen. Nergens mag je hier parkeren... ons hotel ligt midden in het centrum van deze bruisende.....tja hoe zal ik het noemen.... nederzetting. Parkeerplaatsen vindt je wel, maar aan de buitenrand.... zeg maar bij het vliegveld.

Nou ja.... Nadat we onze spullen in de hotelkamer hadden gezet zijn we te voet dit dorp gaan verkennen. Best leuk... aan het water, prachtige bergen, en een lekker zonnetje. Als het weer zo goed blijft meedoen dan hebben we geluk.

Tegen een uur of 5 zijn we neergestreken bij een pizzeria, waar je er hier best veel van tegekomt, en na een heerlijk diner zijn we terug gegaan naar onze kamer want stiekem zijn we allebei best een beetje moe.

Voor nu dus welterusten en tot morgen.

Arctische groeten van Cinenden.

We gaan op King Crab Safari

Ja, hij is geboekt! 22 augustus gaan we op King Crab Safari met Destination 71° Nord. Lees meer. Dit was iets wat Dennis al een tijdje op zijn lijstje had staan (hij vond de koningskrab in Alaska zo lekker en dan ook nog met een boot mee!!) en van de 2 dagen dat we in Honningsvåg zijn was er nog maar 1 dag beschikbaar, dus gelijk maar boeken. Tijdens deze trip gaan we met een RIB-boat deep sea rafting naar Sarnesfjord en koningscrab vangen. Daarna gaan we in het kamp de koningscrabben klaarmaken en eten. En die lusten we........mmmmmm.

Iets meer over deze reuzenkrabben: De rode koningskrab. Een gevaarte dat zijn naam eer aan doet, met scharen die een spanwijdte van twee meter kunnen bereiken. Hij kan tien kilo wegen en wordt ook wel de stofzuiger van de zee genoemd, want hij eet alles wat los en vast zit. De koningskrab is beslist niet schaars. De dieren komen oorspronkelijk uit de wateren rond Siberië, maar vormen inmiddels een epidemie in en rond de Barentszzee, het water tussen Scandinavië, Rusland en Nova Zembla. Bij Noorwegen stikt het van de rode koningskrabben, en experts denken dat de mogelijkheid bestaat dat de megakrabben ook uit zullen wijken naar de Nederlandse kusten. Nou goed bericht voor smulpaap Dennis De krab is in de jaren 1960 uitgezet in de Barentszzee door de Sovjet-Unie, naar aanleiding van een briljante ingeving van niemand minder dan Jozef Stalin. In de jaren dertig leed de bevolking van de Sovjet-Unie honger. Stalin wilde zijn volk krab te eten geven, maar de krab leefde oorspronkelijk alleen in de Beringzee tussen Siberië en Alaska. De barre tocht door Siberië verhinderde de aanvoer van het krabbenvlees. Koningskrab werd daardoor in de praktijk vooral aan Japanners verkocht. Stalin vond dit maar niets en besloot dat de rode krabben voortaan wat meer in de buurt moesten wonen. Een eerste uitzetpoging faalde, maar de tweede poging in de jaren zestig zorgde voor de immense krabbenpopulatie die we vandaag de dag kennen. De enige manier om de krabbenpopulatie momenteel een beetje in te perken is door erop te vissen. Niet iedereen is blij met de opmars van de enorme hoeveelheid koningskrabben. Vooral natuurorganisaties als het Wereld Natuur Fonds spreken hun zorgen uit. De Barentszzee is een gebied waar een enorme diversiteit aan diersoorten leeft en de krab vormt, met zijn weinig kieskeurige dieet, een bedreiging voor het ecosysteem. Dus je zou kunnen zeggen dat we het Wereld Natuur Fonds gaan helpen; ik zeg win-win situatie.

De plannen

We gaan naar het hoge noorden; Noord Noorwegen verkennen en een nieuw land die we van de bucket list kunnen strepen. In Alaska, Canada en Finland zijn we verliefd geworden op de ruige natuur en zo zijn we op Noorwegen gekomen.  Lekker wandelen en van al het moois om ons heen genieten. Tijdens onze reis hopen we o.a. papegaaiduikers en zeearenden te kunnen zien en met heel veel geluk misschien nog het Noorderlicht (al is het wel net op het randje, maar wie weet), zou toch leuk zijn   ). We hebben er erg veel zin in. 19 augustus vliegen we vanaf Schiphol via Oslo met de blauwe vogel naar Tromsø (Samisch: Romsa, ook wel "Parijs van het Noorden" of "Poort naar de Noordpool" genaamd). Hier blijven we even om de stad te verkennen. Dan vertrekken we met een huurauto (nu even geen Dodge   ) naar Alta. Hier verblijven we op een Husky farm; leuk leuk leuk.  Al de enthousiaste hondjes. Hiervandaan rijden we via een toeristische route door Finland richting de Noordkaap met eventueel nog een detour naar Hammerfest. Op de Noordkaap zitten we op een camping. WÁT.....    hoor ik familie en vrienden zeggen........tja weinig keuze hier dus op een camping maar wel in een hutteke, dat dan weer wel. Hier zitten we 2 nachten, waarna we weer afzakken richting de Lofoten, via Olderdalen gaan we naar Bodø en daar op de veerboot naar de Lofoten.  Deze eilandengroep gaan we verkennen vanuit Ramberg,  waar we 2 dagen een huisje hebben. Vanaf de Lofoten gaan we overvaren naar de volgende eilandengroep; de Vesterålen. Ook hier verblijven we twee dagen; in Skarstein. Om vervolgens in het hoogste puntje op de veerboot naar het eiland Senja te varen. Hier hebben we een mooi plekje gevonden aan een baaitje met maar één hotelletje. Hier kunnen we nog twee dagen genieten voor we de reis terug naar Tromsø aanvangen. Daar slapen we nog één nachtje en dan stappen we weer in de blauwe vogel, om via Trondheim weer huiswaarts te vliegen. Nog even geduld hebben en dan gaat het reisfeest weer beginnen. Het weer wat we kunnen verwachten in Noorwegen is nog een beetje spannend, dus regenjas, trui, waterdichte wandelschoenen, maar ook korte broek, t-shirts, zonnebril en zonnebrand mee. We laten ons verrassen   ‘Er is geen slecht weer, alleen maar slechte kleding,’ is een Noorse uitdrukking over het weer, en gelijk hebben ze!

Welkom op het Reislog van cinenden!

Hallo en welkom op het reislog van cinenden naar het hoge noorden!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevinden en waar we zijn geweest! Meer informatie over onszelf en de reis die we gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We zien je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter, wij genieten daar enorm van tijdens onze reis.

Leuk dat je met ons meereist!