cinenden naar het hoge noorden

De plannen

We gaan naar het hoge noorden; Noord Noorwegen verkennen en een nieuw land die we van de bucket list kunnen strepen. In Alaska, Canada en Finland zijn we verliefd geworden op de ruige natuur en zo zijn we op Noorwegen gekomen.  Lekker wandelen en van al het moois om ons heen genieten. Tijdens onze reis hopen we o.a. papegaaiduikers en zeearenden te kunnen zien en met heel veel geluk misschien nog het Noorderlicht (al is het wel net op het randje, maar wie weet), zou toch leuk zijn   ). We hebben er erg veel zin in. 19 augustus vliegen we vanaf Schiphol via Oslo met de blauwe vogel naar Tromsø (Samisch: Romsa, ook wel "Parijs van het Noorden" of "Poort naar de Noordpool" genaamd). Hier blijven we even om de stad te verkennen. Dan vertrekken we met een huurauto (nu even geen Dodge   ) naar Alta. Hier verblijven we op een Husky farm; leuk leuk leuk.  Al de enthousiaste hondjes. Hiervandaan rijden we via een toeristische route door Finland richting de Noordkaap met eventueel nog een detour naar Hammerfest. Op de Noordkaap zitten we op een camping. WÁT.....    hoor ik familie en vrienden zeggen........tja weinig keuze hier dus op een camping maar wel in een hutteke, dat dan weer wel. Hier zitten we 2 nachten, waarna we weer afzakken richting de Lofoten, via Olderdalen gaan we naar Bodø en daar op de veerboot naar de Lofoten.  Deze eilandengroep gaan we verkennen vanuit Ramberg,  waar we 2 dagen een huisje hebben. Vanaf de Lofoten gaan we overvaren naar de volgende eilandengroep; de Vesterålen. Ook hier verblijven we twee dagen; in Skarstein. Om vervolgens in het hoogste puntje op de veerboot naar het eiland Senja te varen. Hier hebben we een mooi plekje gevonden aan een baaitje met maar één hotelletje. Hier kunnen we nog twee dagen genieten voor we de reis terug naar Tromsø aanvangen. Daar slapen we nog één nachtje en dan stappen we weer in de blauwe vogel, om via Trondheim weer huiswaarts te vliegen. Nog even geduld hebben en dan gaat het reisfeest weer beginnen. Het weer wat we kunnen verwachten in Noorwegen is nog een beetje spannend, dus regenjas, trui, waterdichte wandelschoenen, maar ook korte broek, t-shirts, zonnebril en zonnebrand mee. We laten ons verrassen   ‘Er is geen slecht weer, alleen maar slechte kleding,’ is een Noorse uitdrukking over het weer, en gelijk hebben ze!