cinenden naar het hoge noorden

Tromso

Daar zijn we weer...

Nadat ik het gevoel had dat de ochtend al was aangebroken keek ik op de klok en bleek er pas 0:18 op het display te staan. We waren best vroeg gaan slapen, dus ja... geen tijdsverschil maar toch een jetlag. Toch nog maar eens proberen te slapen... toen ik kort daarna weer wakker werd bleek mijn wens uitgekomen te zijn want het was inmiddels 07:30.... lekker bezig !!!

Na een heerlijke nachtrust hebben we genoten van een dito ontbijt.... jeetje wat een buffet... alles zag er zo goed uit dat ik van alles wat wilde proberen. Gebakken eieren, verse zalm, makrelen en zelfs haringen. Maar ook "gewone" dingen zoals ug soorten yoghurt met allerhande toevoegsels.... cruesli, muesli, granola, maar ook bessen en meloenen. Dus na een steving (voor de kenners Antwerps) ontbijt de wandelschoenen aangetrokken en verder deze stad gaan verkennen.

Wat wel een beetje jammer was is dat het mooie blauwe zerk van plaats is verwisseld met een grijze troosteloze opeenpakking van regenwolken die hun werk naar behoorden uitvoerden. Met andere woorden...het was kalote weer... maar het was niet koud. Achteraf is gebleken dat dit buitje de gehele dag heeft geduurt.

Als eerste zijn we naar het poolmuseum geweest. Dit museum laat het leven zien van de vroegere poolreizigers. Welke ontberingen zij moesten doorstaan en ook hoe zij deze barre tochten soms overleefden. Geen trips om jaloers van te worden... tegenwoordg kan je met de Holland America Line ook naar Spitsbergen, dat is een stuk comfortabeler. Tromso wordt ook wel de poort naar de Noordpool genoemd.... dus was dit voorheen de vertrekplaats voor veel poolexpedities.

Na dit museum zijn naar Polaria geweest. Hier wordt een film getoond over de natuur in het poolgebied. Hier krijg je ook een goed beeld van hoeveel ijs er in de afgelopen 30 jaar verdwenen is. Ook is hier een klein zee aquarium met koningskrabben, vescheidene vissoorten en zeehonden...

Aan de overkant van de baai zie je een mooie kerk staan met een bijzondere archtitectuur. Dit bleek de IJszeekathedraal te zijn. Een wandeling van een klein uurtje over de inmens hoge brug bracht ons bij dit bijzondere bouwwerk uit 1965. Het is niet een heel grote kerk, maar door zijn vorm wel mooi. Eenmaal binnen voelde ik de behoefte een kaarsje voor mijn lieve moedertje te branden op deze bijzondere plek... Cindy heeft hetzelfde gedaan voor mijn vader.... samen een klein traantje gelaten en dankbaar weer de terugtocht aanvaard. Het liep al tegen het einde van de middag en we begonnen al best wat trek te krijgen.... dus vanavond de pizza's bij Pepe maar eens aan een smaaktest gaan onderwerpen... en de jury heeft unaniem de voorkeur voor Pepe uitgesproken.

Omdat we morgen een grote afstand gaan rijden hebben we vast wat boodschappen voor morgen ingeslagen zodat we morgen vroeg (lees rond 06:30) kunnen vertrekken voor onze rit via een stuk Finland naar Alta. Deze tocht is zo'n 600 kilometer, maar met een maximum snelheid van 70km over het grootste gedeelte hopen we rond 17:00 uur aan te komen. De nachten zijn hier in deze tijd van het jaar erg kort.... het wordt donder omstreeks 23:00 uur en de zon komt rond 04:30 alweer op... dus het is al vollop licht als we vertrekken.

Terug op onze kamer hebben we de helft van de laatste theater voorstelling van Bert Visscher bekeken en gaan nu lekker slapen....

Welterusten en tot morgen !!